torsdag 24 mars 2011

Korvfrukost

Korven har kastat gröten åt helvete alldeles för många gånger, så nu jag ger upp. Tre olika smaker har jag testat...
Sen hon var magsjuk så har hon blivit skit tråkig när det gäller att äta, men som tur är så går det ju ingen nöd på henne. Men min fantasi kommer inte längre än till banan, smörgår och mjölk... 
Och smörgåsen äter hon ens aldrig upp. Mjölk och banan, är det en bra och stadig frukost!? Jag tycker nog inte det. Sen vill hon ju ha det som mellanmål med, känns som det blir lite väl mycket banan. 
Ägg tycker hon inte om, saker som fruktyoghurt och liknande får hon inte för det är för mycket socker i enligt mig. Det enda hon får dricka är vatten eller mjölk, välling får hon bara på kvällen för jag vill ju att hon ska sitta som folk och äta sin frukost med mig.
Vad äter era kräsna bebisar till frukost!?
För övrigt så tycker jag att alla barn borde äta banan på det här sättet.
Det är så jäkla läskigt och se när ettåringar sitter och trycker ner halva bananen i halsen som sätter sig som en stor klump i deras pyttestrupe. Det är två barn på öppna förskolan som är skit bra på det och får typ andnöd och hostar så att tårarna sprutar, jag dör nästan varje gång... 

6 kommentarer:

  1. Vad duktig du är med sockret. Vi SKULLE också vara så duktiga men efter ett tag sprack det. Snellan är iof 2 1/2 år nu. Men vi började med vanlig yoghurt till henne ganska tidigt. Fast i början bara lite på gröten för då slank den ner direkt.

    Till Nellie kör vi nu Verum hälsofil vanilj/passion. Hon har lite taskig mage och det här är det enda som hjälper. Den är det bara 5,0% tillsatt socker. Tycker jag är helt ok och smakar som godaste yoghurten.

    Till det får hon juice och macka. Juice innehåller ju faktiskt bra naturligt socker. Alltså det som kommer från frukten och inget annat skit.. haha Bra med C-vitamin

    P.S Min lillfis tillhör den gruppen barn som trycker ner halva bananen i käften. ;P Men delar jag den försöker hon få in hela innan hon börjar tugga. haha

    SvaraRadera
  2. Turkisk yoghurt är toppen, och den kan man ju smaksätta med vad man vill.

    Dottern är också kräsen och det som funkar går i vågor. Just nu går en halv macka med leverpastej ner. Och en slurp yoghurt. Och lite mjölk. En tid var det bara smörgås med messmör som gällde. Och en Actimel. Skulle gärna se henne äta mer frukt men här funkar också bara banan och ibland vindruvor. Det är bara att testa sig fram.

    SvaraRadera
  3. Hannes äter yoghurt , macka med ost eller leverpastej, ibland juice och ibland vatten att dricka, ofta ett skalat äpple eller päron till i bitar , ska försöka börja med havregrynsgröt..det där med socker är svårt men jag försöker nog balansera det ganska bra, dock blir det ju ändå en del socker

    SvaraRadera
  4. Tilde dricker välling i sängen när hon vaknar vid typ halv sju- sju. Sen äter vi frukost vid typ åtta och då äter hon en halv smörgås och fil eller naturell yoghurt.

    SvaraRadera
  5. Tror du hon gillar smoothie?

    Jag brukar till mig själv vid frukost ta ca 1 dl sojamjölk, en halv dl yoghurt, 1 msk havrekli, en näve bär och en banan och mixa, då får jag i mig både kolhydrater och proteiner. Den smakar dessutom mycket banan vilket hon gillar vad jag förstår.

    SvaraRadera
  6. Bra inställning till barn och socker! Min ettåring äter havregrynsgröt och smörgås m pålägg (ost, leverpastej)till frukost för det mesta. Ibland blir det yoghurt, då turkisk yoghurt, som någon annan sa är den kanon. Jag har alltid en hink hemma i kylen, funkar bra även till mellis. Brukar alltid smaksätta med frukt el bär. (hallon, kiwi, avocado, banan..) Kanoners! :)

    SvaraRadera