fredag 28 maj 2010

Förbränningsdrinken

Min förbränning är inte den bästa. När jag är gravid existerar den inte alls. I somras när jag var gravid läste jag tidningen Topphälsa och hittade en perfekt grej för mig. En liten drink som skulle sätta fart på förbränningen. Jag suger åt mig allt sånt och testar väldigt ofta allt.
Den här fastnade jag verkligen för. Den lät så himla bra, allt låter ju iofs rätt bra.. Men ändå!



Selma har varit världens känsligaste om jag käkat något starkt (tyvärr för jag älskar stark mat) och därför har ju jag undvikit allt starkt. Cayennepeppar är rätt starkt så därför har jag inte kunnat dricka den här nu när jag ammat. Men nu ammar jag
kanske en gång på morgonen bara, så nu kör jag med starkt igen. Man tycker att hon borde blivit härdad inne i magen men det blev hon verkligen inte..


Topphälsa kallade den:
CITRONLEMONAD

2 msk färskpressad citronjuice (jag tar en halv pressad citron)
3 dl vatten (på ett ungefär, man behöver ju inte ta till måttet)
1 msk lönnsirap
En nypa kanel (jag tar typ 3-4 nypor)
En nypa cayennepeppar (även här 3-4 nypor, jag tänker, ju mer desto bättre)

Varför är den här så himlans bra då!?
Jo, kanel balanserar blodsockret och cayennepeppar är stimulerande, vilket snabbar på förbränningen.
Lönnsirapen ger både zink och magnesium som reglerar aptiten (välbehövligt för mig).
Citron tar bort syror och hjälper levern att bränna fett (välbehövligt för mig).

Extra citronfakta:
Citron innehåller 7-8 % citronsyra, den högsta koncentrationen av all frukt.
Den stimulerar magsafter och enzymer.
Pektin-fibrer i citron gör att kolhydrater tas upp långsammare i magen, så att man känner sig mätt längre.
De kan stabilisera blodsockret upp till fyra timmar efter måltid.
Bra skit ju! Så i med citron i vattnet.


Drick den ca en halvtimma innan varje måltid, eller innan varje måltid som går iaf.
Drick den med sugrör
, blir mycket lättare och godare då.
Men gå inte runt och smutta på den, svep skiten fortast möjligt, till en början, tills ni gillar den.


Här är den, jag dricker den i skrivande stund.
Som ni ser så ser den ju inte as god ut direkt..
Det är lika bra att ni förbereder er på det. Den smakar nämligen skit!
Tills man "lär" sig.
Jag har till och med saknat den i flera månader och nu älskar jag den.

4 kommentarer:

  1. det låter lite som "häxbrygden" som kan sätta igång förlossningen ;) fast i den är det vatten, cayenne, ingefära, citron och sirap/honung

    trillade in på din blogg häromdan förresten

    SvaraRadera
  2. Haha, den satte iaf inte igång någon förlossning. Den drycken hade jag gärna svept! :)
    Kul att du läser, alltid kul att se vilka som läser min blogg! :)

    SvaraRadera
  3. Haha den där drycken har tagit sig ända till Mexico (eller den kanske är här ifrån?) jag har några kompisar som dricker den. Men de fastar på den.

    SvaraRadera
  4. Hmm, jag vet inte vart den har sitt ursprung faktiskt :)
    Oh, det kanske man borde ta och göra. Den lär rensa ut en hel del iaf :)

    SvaraRadera